50, 100 czy 250 przysiadów?

Data: 9 listopada 2015 Autor: Adam

W Internecie królują różnego rodzaju porady, które mówią nam, jak łatwo, przyjemnie i efektywnie wykonywać trening pośladków. Zazwyczaj skupiają się one na tym, w jakiej ilości ćwiczenia na pośladki mają być wykonywane. Od razu można wyczuć, że coś tu jest nie tak, ponieważ najczęściej polecana liczba przysiadów w ciągu dnia to dokładnie sto sztuk. Dlaczego ta okrąglutka liczba określająca trening na pośladki miałaby być prawidłowa? Wygląda trochę za pięknie, by była prawdziwa. Inne liczby, bardziej ambitne, też są dziwnie okrągłe. Za optimum osoby ambitnej uznaje się na przykład dwieście pięćdziesiąt przysiadów w ciągu dnia. Coś tu nie gra.
I faktycznie nie należy się za bardzo przywiązywać do takiej czy innej liczby. Wszystkie z nich są ustalane w sposób czysto empiryczny, to znaczy, że ktoś założył sobie na chybił-trafił określoną liczbę przysiadów, wykonał je, uzyskał określony efekt i stwierdził, że była to liczba optymalna. Niestety, tak naprawdę nie mamy lepszego źródła informacji odnośnie tego zjawiska, więc trzeba się opierać właśnie na takich obserwacjach. Na szczęście nie są one wcale aż tak bardzo oderwane od rzeczywistości.
Ćwiczenia na pośladki są tak zorganizowane, że przerzucamy w ich takcie naszą własną masę, więc im ktoś bardziej potrzebuje ćwiczeń, tym więcej pracy wykonuje w czasie jednego powtórzenia. Dlatego przynajmniej jeśli chodzi o trening na pośladki, liczba powtórzeń jest zaskakująco dobrym miernikiem. Zawsze jednak pozostaje kwestia tego, ile dokładnie należy sobie odmierzyć. Można zaobserwować, że sto ćwiczeń dziennie jest odpowiednie dla osób, które już posiadają dobre pośladki i tylko podtrzymują swoje osiągnięcia. Niezaprzeczalnym wydaje się fakt, że jeśli chcemy najpierw osiągnąć odpowiedni poziom i starujemy z kiepskiego miejsca, sto sztuk jest zupełnie nieadekwatne. Lepiej jest starać się osiągnąć poziom określany jako ambitny, czyli dwieście pięćdziesiąt powtórzeń dziennie. Nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, by wykonywać dziennie jeszcze więcej przysiadów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *